pas artical

חדשות הארגון

בואו עשו לנו לייק בפייסבוק
ותיהיו מעודכנים

פרסום המלצות 'ועדת שרשבסקי'

6 יולי

שמחים לבשר על עוד הישג חשוב במאבק הבלתי פוסק שלנו.
"ועדת שרשבסקי" נתנה את המלצתה להוריד את סף הזכאות לסיוע בדיור מ- 50% ל- 35% נכות, השוואת הסיוע במענקים לאלו של נפגעי הגוף ומתן ליווי משפטי ופיננסי בתהליך רכישת דירה. ההכרה היא שלב חשוב בדרך לחקיקה.

משרד הביטחון פירסם ביום ד' (5.7.23) את המלצות 'ועדת שרשבסקי' לבחינת מענים בתחום הדיור למתמודדים עם פוסט טראומה ופגועי גוף ונפש: סף הזכאות לסיוע בדיור יירד מ-50% נכות ל-35%, הסיוע במענקים והלוואות יושווה לזה הניתן לנפגעי גפיים (באותה דרגת נכות), אגף השיקום יעניק ליווי מקצועי-משפטי ופיננסי בתהליך רכישת דירה ויקים מסגרות שיקומיות נוספות למתמודדים עם PTSD לטווח הביניים (עד שנתיים) שר הביטחון, יואב גלנט, בתאום עם יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ ישראל אייכלר, אישר את המלצות הועדה לבחינת מענים בדיור למתמודדים עם פוסט טראומה ופגועי גוף ונפש. ההמלצות יוטמעו בפרק הסיוע בדיור בחוק הנכים, עוד במושב הכנסת הנוכחי והן נאמדות בכ-150 מיליון ₪. את הועדה מינה מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, בתאום עם יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו"ד עידן קלימן. בראש הועדה עמד יחיאל שרשבסקי, פסיכולוג ולשעבר ראש מערך השיקום הפסיכיאטרי במשרד הבריאות. חברי הועדה הנוספים הם דר' גדי לובין, פסיכיאטר ומנהל המרכז לבריאות הנפש הירושלמי של משרד הבריאות ואבי אורן, עובד סוציאלי ויו"ר המועצה הארצית לשיקום פסיכיאטרי בקהילה. עו"ד דורון נגרין שימש כחבר ומרכז הועדה. הועדה פגשה עשרות נפגעי ונפגעות ראש, נפש וטראומה, לצד בני משפחה מטפלים, בחנה למעלה מ-150 הצעות של נכי צה"ל, התייעצה עם המומחים המובילים במדינת ישראל ובחנה את הטיפול הניתן למתמודדי פוסט טראומה במדינות שונות בעולם.

להלן עיקרי ההמלצות, שאושרו במלואן ע"י שר הביטחון ושיוצגו בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת, בראשות ח"כ ישראל אייכלר:

1. משרד הביטחון ישווה את הסיוע הניתן במענקים והלוואות לצרכי דיור לזה הניתן לנפגעי גפיים תחתונות (באותה דרגת נכות). סף הזכאות לסיוע בדיור יירד מ-50% נכות ל-35%.

2. יינתן סיוע במענק להתאמת דירה (כפי שניתן לנכים פיזיים) לנפגעים הזקוקים למרחב שקט ואשר גרים בדירות שלא מאפשרות יצירת מרחב שכזה. אם יתברר כי יש צורך בהחלפת דירה, יושוו המענק וההלוואה לאלה הניתנים לפגועי גפיים תחתונות באותה דרגת נכות. נפגעים אשר חל שינוי באחוזי הנכות שלהם או בהרכב המשפחתי, יוכלו לקבל הלוואה לצורך התאמת דירתם או החלפת דירתם במידת הצורך, גם אם קיבלו בעבר סיוע לדיור.

3. הוועדה ממליצה להקים ועדת חריגים ייעודית שבסמכותה לאשר את מתן סיוע המקובל לדיור, גם עבור פתרונות חריגים בכל דרך שתמצא לנכון.

4. משרד הביטחון יתקשר עם גוף מקצועי לייעוץ פיננסי, המתמחה בדיור שיעניק ליווי לכל נכה המוכר כנפגע נפש או ראש או פוסט טראומה, החל מרגע שיבחר בכך ועד לרכישת דירה. זאת – ללא תלות באחוזי הפגיעה. הייעוץ הפיננסי יינתן סמוך ככל הניתן לשלב ההכרה ויכלול תכנית פיננסית ארוכת טווח לצורך הגעה להון ראשוני לשם רכישת דירה, בשים לב לגובה התגמול הלא מבוטל שמשלם משרד הביטחון.

5. משרד הביטחון יקים מערך בתי הפוגה (Respite Houses) שיהוו מקלט למספר ימים ויאפשרו התנתקות לצורך הפגה והתארגנות. מסגרות אלו יצטרפו לבית המאזן, הבית הבטוח ובית המעבר שהוקמו לאחרונה על-ידי אגף השיקום. בנוסף, משרד הביטחון יקים מסגרות שיקומיות לטווח הביניים, בהן יינתן סיוע באוריינטציה שיקומית ובעצימות משתנה לתקופה של עד שנתיים. המסגרת תסייע לנפגעים ברכישה מחדש של יכולות עצמאיות, העצמת יכולות תעסוקה או הכוונה לרכישת מקצוע, כל זה תוך מעטפת טיפולית שתתמקד בעיבוד הטראומה ובנייה מחדש של יכולות חברתיות.

6. הועדה המליצה כי משרד הביטחון יפנה לבנק ישראל ולמפקח על הביטוח כדי שיסייעו במתן משכנתאות וביטוחי משכנתא בתנאים מיוחדים לנכי צה"ל. המלצות הועדה ייבחנו בתקופה הקרובה בשיח מול הגופים.

יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו״ד עידן קלימן: "אנו מודים לשר הביטחון, יו"ר ועדת העבודה והרווחה ומנכ"ל משרד הביטחון על פועלם למען נכות ונכי צה"ל, ושמחים על כך שעמדת הארגון בדבר הצורך בהתאמת הטיפול לנכי צה"ל באופן אישי ובהתאם לצורך הקיים התקבלה. המלצות הועדה בדבר ליווי אישי לסובלים מפגיעות ראש ופוסט טראומה, מתן פתרונות גמישים בתחום הדיור לסובלים מפוסט טראומה ועזרה בהסדרת ביטוח המשכנתא ונטילתה, מהוות בשורה של ממש לסובלים מפגיעות ראש ופוסט טראומה ומעניקות פתרונות שהערך המוביל שלהם הוא תמריצים חיוביים כאשר הרעיון השיקומי עומד בבסיסם".

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316