pas artical

חדשות הארגון

בואו עשו לנו לייק בפייסבוק
ותיהיו מעודכנים

חוברת הישגים וזכאויות

5 ספטמבר

החוברת שלפניכם מפרטת את השינויים והזכאויות ומועדי התחולה על פי חוק.
לחץ כאן לחוברת הישגים וזכאויות >>

"הבטחנו וקיימנו"
עו"ד עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל

אחיי ואחיותיי, נכות ונכי צה"ל, משפחות יקרות,

אלו הם ימים היסטוריים במאבק לשיפור רווחתנו ושיקומנו. לאחר מאבק ממושך, אושרו ביולי האחרון בחקיקה חלקים חשובים של רפורמת נפש אחת. החלטנו לרכז בחוברת שבידיכם את הישגינו עד עתה ולתאר על קצה המזלג לאן מועדות פנינו.

המאבק למען זכויותינו מלווה אותי מתחילת הדרך.
בספטמבר 2019, חודשיים לאחר כניסתי לתפקיד יו"ר ארגון נכי צה"ל, הופעתי בוועידת המשפיעים. בצער רב תיארתי את המצב כפי שהיה באותה עת: "לפני עשור לערך, מהשיחות שקיימתי עם חבריי נכי צה"ל, התחלתי להבין שמשהו לא טוב קורה ביחסים שבין אגף השיקום במשרד הביטחון לבין נכי צה"ל, מיקירי המערכת הפכנו לעול כלכלי, הלך הרוח שכולו היה להיטיב עם נכי צה"ל, השתנה להלך רוח שרואה את הכול דרך החור שבגרוש, ושתמציתו כיצד המערכת יכולה לחסוך עוד כמה שקלים, בריאות הנכה, שיקומו ורווחתו הפכו לאחרונות בסדר העדיפויות של מדינת ישראל.

אגף השיקום איבד את דרכו הערכית והמוסרית". כולנו ידענו אז שהמדינה ממררת את חייהם של הפצועים והפצועות ואני החלטתי לומר את הדברים כמות שהם, ללא מורא וללא משוא פנים. אגף השיקום קרס. כך קבע גם מבקר המדינה, בדו"ח שפרסם במאי ,2019 כי "נוצר משבר עמוק בתחום השירותים הרפואיים באגף שיקום נכים", וכי הדבר "עלול להביא לפגיעה בשירות הרפואי הניתן לנכי צה"ל ובעקבות כך לפגוע בסיכויי נכי צה"ל להשתקם".
לא קל היה לי לצאת כנגד מדינת ישראל ומשרד הביטחון, אך לא נותרה לי ברירה. לאחר שנים שבהן היינו שקופים בעיני מקבלי ההחלטות, החלטנו בהנהגת הארגון לצאת ולהיאבק על היחס אל נכי צה"ל והטיפול שהם מקבלים.
החלטנו לפעול גם למען טיפול בבני המשפחה, אשר נמצאים איתנו בחזית. מאבקנו נשא פרי, ובמאי 2021 יצאה לדרך רפורמת נפש אחת. הצלחנו להוביל שינוי תודעתי והחזרנו את נכי ונכות צה"ל, פגועי הגוף והנפש, אל קדמת הבמה. הבטחנו לשנות את הטיפול, השירות, הזכאויות והיחס לבני המשפחה. הבטחנו וקיימנו.
מקור שמה של הרפורמה הוא בפתגם במסכת סנהדרין, "כל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו", והכוונה היא להצלה פיזית ונפשית. הרפורמה מקיפה, יישומה המלא דורש זמן, ואנו נעמוד במשימה.

בחודש יולי 2023, לאחר עבודה מאומצת, עברו בהצבעה בכנסת שני פרקים חשובים, דיור ורכב. סכומי הזכאויות בתחום הדיור עלו בעשרות אחוזים; יינתנו פתרונות דיור ייחודיים ויורחבו הזכאויות לדיור לפגועי ראש ופוסט טראומה; משך תקופת הזכאות לשכירות הוכפל והתווספה אפשרות בתנאים מסוימים לזכאות לדמי שכירות אף לצמיתות; סכומי הזכאות לרכב רפואי עודכנו; תקופת החלפת הרכב התקצרה לשלוש שנים וחצי; בוטל מנגנון הרכב היציג ובוצע מעבר למנגנון לפי מחיר עלות רכב;
התווספה זכאות לרכב מותאם למשפחות מרובות ילדים ולמשפחות נפגעי פוסט טראומה בעלי כלב שירות.
שירות נוסף על כך, עיגנו זכאויות נוספות בחוק ולא יהיה אפשר לשלול אותן בעתיד בהוראות אגף השיקום: מבחן ההכנסה בוטל; תגמולי הנכים יעודכנו באופן אוטומטי והקיזוזים יבוטלו.

אלו רק שני פרקים מתוך שישה ואנו מתחייבים לעבוד עם אנשי משרד הביטחון ועם יו"ר ועדת עבודה ורווחה, ח"כ ישראל אייכלר, ולהעביר במושב החורף הקרוב את ארבעת הפרקים הנוספים ובשורות חשובות לכולנו. הנושאים המטופלים בחקיקה עוסקים בכלל הנכות והנכים, פיזי, מחלה, נפשי, משולב, נכה קל או קשה וכיוצא בזה, לא נבדיל בין דם לדם.
החוברת שלפניכם מפרטת את השינויים והזכאויות ומועדי התחולה על פי חוק. אני מקווה שתמצאו בה שימוש ותיעזרו במחוזות הארגון ובאגף השיקום כדי להגיע למיצוי מלא של זכויותיכם.

שלכם,
עו״ד עידן קלימן

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316