pas artical

בואו עשו לנו לייק בפייסבוק
ותיהיו מעודכנים

'תכנית חוסן – מבוססת על שיטת 12 הצעדים'

18 אוגוסט

סדנא לרכישת ארגז כלים להתמודדות עם פוסט טראומה והתמכרויות

תכנית חדשה לנכי צה"ל יוצאת לדרך…

לא מעט נכי צה"ל מוצאים את עצמם חיים על תרופות ומשכבי כאבים שבלעדיהם לא מצליחים להעביר יום או לילה. שימוש בתרופות מרשם, שהחל מתוך סיבה רפואית מוצדקת, צורך בהפחתת כאב, התמודדות עם קושי רגשי, או בהתמודדות עם בעיה פיזית, כולל תרופות להפחתת כאב כרוני, הופך לעתים, אף ללא כוונה או רצון, לשימוש מזיק ואף להתמכרות. אך לא רק, לא מעט מפתחים תלות בכל דבר אחר שמשכיח מהם לרגע את הכאב, לרבות סמים קשים ואלכוהול.

"תכנית חוסן בשיטת 12 הצעדים" היא תכנית חדשה שיוצאת לראשונה לנכי צה"ל ונועדה להעניק להם כלים להצליח לשנות דפוס או הרגל ולצאת לדרך חדשה ונקייה בחייהם. היא נועדה לתת מענה לכל סוגי ההתמכרויות ובעיקר להתמודדות עם פוסט טראומה, שיתכן וקיימת בכל אחת ואחד מנכי צה"ל במדינה.

שיטה מוכרת בעולם

בשנת 2008 החלה לפעול בארה"ב קבוצת תמיכה מבוססת על שיטת 12 הצעדים על ידי חיילים ותיקים, ששבו מודאגים מהמלחמה בעירק ואפגניסטן.
הם הקימו במדינת וושינגטון ארגון לטובת ציבור החיילים הפצועים, ארגון שהיה בעל גישה שאינה קלינית שמטרתו להקים מערך לעזרה משלימה, עבור חיילים ששבו מאפגניסטן ומעירק או לחיילים ותיקים אחרים. המטרה הייתה לספק מסגרת לאומית לעידוד והקמת קבוצות תמיכה מקומיות, שאינן קליניות, שבהם יש עמיתים ומנטורים (חונכים, ספונסרים) שמלווים את התהליך. קבוצות לימוד ותמיכה המאפשרות לקיים דיון על ההשפעה הנוכחית של השרות בצבא, על הלחימה, על אירועים הקשורים לטראומה, על איכות חייהם, על הקשר עם משפחותיהם, ועל מאמציהם להשתלב מחדש בקהילה שלהם, במכללות, ובמקומות עבודה. קבוצות הלימוד והתמיכה התמקדו בנושא הסטיגמה המסורתית של מבקשי הסיוע הנפשי בתחום "בריאות נפש" על ידי אנשי צבא ולספק מעקב מתמשך.

אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל

אגודת הידידים בהובלתו של עדי שטראוס, יו"ר האגודה, זוכה להוציא את התכנית לדרך בזכות תרומה ייעודית לכך.

מנחה התוכנית – ד"ר אברהם מזרחי

את שיטת 12 הצעדים מעביר ד"ר אברהם מזרחי במכון הישראלי לטאותרפיה אותו ייסד בשנת 2012 להתמחות בטיפול בכל סוגי הטראומה וההתמכרויות.
המכללה משלבת את גישת 12 הצעדים, פסיכולוגיה, תורות מהמזרח, מיינדפולנס ממוקד טראומה, פסיכודרמה ייחודית להכשרת מטפלים ומאמנים בתחום מיוחד זה.

ד"ר מזרחי אברהם מספר:
"לאחר שיקום של כ-2000 אנשים מטראומה והתמכרויות שונות ומגוונות הקמתי את מכללת טאותרפיה בשילוב המכללה האקדמית בווינגייט.
הטכניקות שלי, השפה שלי, האמירות שלי באים מהעולם הטיפולי שפיתחתי על פי הערכים והעקרונות של 12 הצעדים, בודהיזם ופסיכולוגיה שמהם נוצרה ונוסדה טאותרפיה שהיא שפה ייחודית בשדה הטיפולי בישראל ובעולם.

ביוני 2017 זכיתי ללוות חבורה של לוחמים שרובם פוסט טראומתיים להודו, למסע ייחודי, מסע רגשי יוצא דופן על גילוי העוצמה הפנימית שקיימת בנו. (במסגרת פרויקט טיול שחרור שמובילה אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל בשש שנים האחרונות)

בכל שנות עבודתי כמטפל, כמכור נקי אשר העביר אין ספור קבוצות טיפוליות, המון שעות טיפול בלמעלה מ- 26 שנות עבודה בתחום ההתמכרויות לאוכל, סמים, אלכוהול, הימורים, מין, קניות ועוד הרבה מאוד התמכרויות אחרות, בכל השנים הללו לא פגשתי קבוצה אמיצה ומיוחדת כזו.
החוויה הייתה מיוחדת עבורי, החיילים המשוחררים יצאו לטיול שחרור שהם החמיצו, טיול שחבריהם עשו הם טיפלו בצלקות הפיזיות והרגשיות שלהם.

אני הייתי מכור לסמים קשים באותה תקופה שחבריי בילו להם וטיילו בעולם, מעולם לא חשבתי על טיול כזה, מראש פסלתי אפשרויות מהסוג הזה. הייתי אמיץ בהמון תחומים בחיי, אבל להתרחק ככה להיות עצמאי, לטפל בעצמי כל כך רחוק מהבית זו הייתה משימה שלא חשבתי שאי פעם אעשה.

לטפס לגובה 5400 מטר בלאדק, בצפון הודו כלל לא עלה בדעתי, להיות בשדה, לישון באוהלים רק המילים הללו מרתיעות אותי מלחשוב על טיול כזה.
והנה יצא כך שהיקום זימן לי אפשרות ללוות חבורת אמיצים, חבורה של לוחמים, חבורה של גברים, חבורה שבתוכה נשים מופלאות ואמיצות, וכולנו יחד יצאנו למסע אל הבלתי נודע.

המפגש עם התוכן הרגשי של הטראומות מוכר לי מעבודתי עם מכורים לסמים ואלכוהול, ידוע שרוב מוחלט של מכורים נושאים עימם טראומה שקדמה להתמכרות.
כולם הזהירו אותי שהחיילים המשוחררים הם שונים, הם אחרים, צריך להיזהר איתם צריך להיזהר שהם לא יפתחו הסתייגות ממני או מהשפה שלי שמגיעה מההבנה שכולם מכורים למשהו, שלכולם יש טראומה כזו או אחרת, כולנו יכולים להזדהות אחד עם השני על כל מיני תחושות, רגשות וחוויות.

ואכן עם כל המטען של ההזהרות יצאנו למסע בין שבועיים ללא נודע, כבר במטוס הייתה חרדה מהולה בשמחה, בחור שהיה בהתקף חרדה במטוס ועבר שעות קשות מאוד.
הייתה לי מייד הזדמנות לנסות להשתמש בטכניקות שלי שרכשתי עם השנים, חלקם מגישת 12 הצעדים, התוצאה עבור שנינו הייתה מעולה.
התחברנו מאוד, הייתי קרוב אליו כל הטיול, עברנו מסע רגשי משותף ואני כל כך שמח שהוא נהנה מהנוכחות שלי ואני משלו במסע המאתגר הזה.

מהי תכנית חוסן?

תכנית הכשרה בה יעבדו בקבוצה על תהליך הודאה, הכרה, עיבוד וקבלה של האובדן בעקבות הטראומה. תכנית אשר תעניק ארגז כלים ייחודי להצלחה עם משימות החיים ופיתוח מערכות יחסים מעצימות.
מדובר בשיטה אשר הצליחה להוכיח את עצמה במקרים רבים ושונים של התמכרויות. בין אם מדובר בגמילה מאלכוהול ובין אם זה גמילה מאוכל או כל דבר אחר.
השיטה פועלת באופן כזה שהמשתתף מקבל את האחריות לבעיה ומבין כי הבחירה היא רק שלו והוא זה שצריך להחליט כי הוא רוצה לעשות שינוי.

כיצד בנויה התכנית?

מפגשים קבוצתיים, אחת לשבוע הכוללים העברת ידע פרונטאלי וסדנאות מעשיות בהובלתו של ד"ר אבי מזרחי וחברי קבוצת השווים  (שחיים את תכנית 12 הצעדים) הוותיקים / המנטורים שרכשו את הידע והשפה.

*מפגשי הלימוד והתמיכה הללו נועדו לקיים סביבה פתוחה, בטוחה, ובלתי מאיימת ללימוד 12 הצעדים. הם לא אמורים, ואינם תחליף לטיפול קליני, או טיפול אחר. הטראומה וסעיפיה אינם מובאים לטיפול בקבוצה או על ידי המנטורים. הם צריכים לקבל יחס או טיפול רק על ידי יועץ מקצועי או עמית מקצועי הנמצא תחת פיקוח והדרכה.
הלמידה של הצוות בשיטת 12 הצעדים נובעת מההיסטוריה הארוכה והמוצלחת של קבוצות תמיכה אחרות הקיימות עשרות שנים  (כגון: אלכוהוליסטים אנונימיים, מהמרים אנונימיים, מכורים לעבודה אנונימיים ועוד).
*התכנית צפויה לצאת לדרך מיד אחרי החגים, החל מחודש אוקטובר 2020 ובמהלכה יתקיימו מס' ריטריטים  בני יומיים- שלושה באחד מהיעדים בארץ, להעצמת החוויה.

למי מתאימה התכנית?

נכי צה"ל פוסט-טראומתיים חברי ארגון נכי צה"ל, בגילאים 25-55 שנואשו מהסבל האישי שלהם ומעוניינים בחיים בעלי משמעות ובריאות נפשית. בעלי מוטיבציה לשינוי והצלחה ויכולת התמדה.

לפרטים נוספים: ניתן לפנות ליולי רוטשטיין, מנהלת פרויקטים ושיווק – אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל.
בטלפון: 03-6461648 / בדוא"ל: yuli@inz.org.il

**ההרשמה לתוכנית חוסן נסגרה**

כשיפתח מועד הרשמה לשנה הבאה – אנו נפרסם.

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316