pas artical

חדשות הארגון

בואו עשו לנו לייק בפייסבוק
ותיהיו מעודכנים

ראיון עם חיים כץ יו"ר ועדת העבודה הרווחה והבריאות

10 ספטמבר

מאת: צור עופר ושלומית לולה נחמה | צילום: נעם שרון

לראשונה בתולדות הכנסת הקים חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ועדת משנה לטיפול בנפגעי פוסט טראומה. על אף התקופה הלא שגרתית, הוא נחוש בדעתו להמשיך לפעול למען נכי צה"ל: "אנחנו רוצים לנסות למצות את היכולת שלנו לעזור"

את חבר הכנסת חיים כץ, יו"ר ועדת עבודה, הרווחה והבריאות ומבכירי מפלגת הליכוד, אנו פוגשים בלשכתו בכנסת מיד עם סיום דיון בוועדה. אל חדר הישיבות הגיעו הפעם עובדי במה ושטחו לפני הוועדה את טענותיהם לגבי מתווה החזרה לעבודה. כץ נמרץ והחלטי, ישיר וענייני, ובמהלך הראיון ירעים בקולו פעמים אחדות בכל פעם שנושא הדיון ילהיב אותו.

חבר הכנסת כץ, אחד ההישגים הבולטים שלך בשנים האחרונות הוא השינוי במוסד לביטוח לאומי. כנכי צה"ל, המצויים בטיפולו של אגף השיקום, היינו שמחים לדעת, מהעשיתם כדי להשיג את השיפור הניכר במוסד לביטוח לאומי?

"הנגשנו את השירות. הסברנו לעובדים שהם חלון הראווה של הארגון והם צריכים להיות אדיבים, מסבירי פנים וראש גדול.

הקלנו את נושא הוועדות הרפואיות, הוספנו מסלולים ירוקים ופטרנו אנשים מוועדות.

הוספנו את תוכנית יד מכוונת, שהיא שירות המלווה אנשים בהגשת תביעות נכות. יש בשוק חברות פרטיות שלוקחות כסף; יד מכוונת פועלת בארבעה מרכזים בארץ, חינם אין כסף. שינינו גם את המועצה המנהלת.

כשהגעתי היא מנתה 56 חברים והיום יש בה 91 חברים. כי אחרת אי אפשר לעבוד. נוסף על כך, הורדנו בחקיקה את גובה שכר הטרחה שיכולים לגבות עורכי דין העוזרים לאנשים בפנייה לביטוח לאומי".

בצירוף מקרים כמעט קומי, ברגע זה נכנס לחדר מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, וכץ פונה אליו: "הנה, מנכ"ל הביטוח הלאומי, אני משבח אותך עכשיו על העשייה שלכם.

ותקשיב לאן הגעת, מגיעים לראיין אותי על נכי צה"ל ושואלים אותי איך תעשה לנו, נכי צה"ל, כמו שעשיתם בביטוח הלאומי". שפיגלר מהנהן בחיוב ועונה לכץ: "יו"ר ועדת העבודה והרווחה הוא מקצוען אמיתי שיודע בדיוק מה צריכים לעשות. אם לפני חמש שנים מישהו היה בא ומבקש להשוות את השירות באגף השיקום לשירות בביטוח הלאומי, לא היינו מבינים מה הוא רוצה".

לנסות לגבש פתרון

עד כמה מותר לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות להתערב בעבודת אגף השיקום ומשרד הביטחון?

"כשר העבודה והרווחה לא נגעתי ישירות בנכי צה"ל, כי מערכת הביטחון אינה כפופה אליי. כיו"ר ועדת העבודה והרווחה, ארגון נכי צה"ל הגיע אליי חדשות לבקרים, ואני חושב שעשינו מהלכים גדולים. מה זה מותר? חובתה של ועדת העבודה והרווחה לעזור לנכי צה"ל.

עשינו שינויים רבים בסטטוסים ובזכויות של נכי צה"ל, בטיפולים בבתי ההבראה ובמכסות של הימים ובאזורים, ולמרות שההחלטות שלנו לפעמים לא נעמו למשרד הביטחון, לא ראיתי מישהו קם וצועק צעקה גדולה".

לפעמים עורכי דין מבקשים שכר טרחה שהוא כמעט דמיוני. יש סיכוי שתצליחו להגביל בחוק את שכר הטרחה שעורכי דין גובים מנכי צה"ל?

באחד הדיונים בוועדה בהקשר של פוסט טראומה נשמעה תלונה מאגף השיקום ש'אנשים באים אחרי עשרים שנה'. אז מה לעשות, שיכול להיות שהטראומה מתעוררת אחרי עשרים שנה? אותם אנשים לא באים לגנוב ולא באים לרמות. יכול להיות שאחרי עשרים שנה, העבודה של עורך הדין כדי להוכיח ולהביא תוצאה נראית לו קשה יותר. ואז הוא מנסה לגבות. פתאום בן אדם מתעורר ואומר, 'הנה זה בא לי', וזה שונה ממצב שקטעו לו רגל.

כשזה חם, הרבה יותר קל. אחרי הרבה שנים הפרויקט הוא גדול יותר ואפשר להבין שכמות העבודה יוצרת דרישה לשכר טרחה גבוה יותר.

בכל זאת, ייתכן שנצטרך להגביל בחקיקה את שכר הטרחה של עורכי הדין שמייצגים את נכי צה"ל, בעיקר בפוסט טראומה".

ספר לי בבקשה על הוועדה שהוקמה לטיפול בהלומי קרב.

"לצערי יש לא מעט נכי צה"ל שהם הלומי קרב, ואנחנו רוצים לנסות למצות את היכולת שלנו לעזור  אוכלוסיות מוחלשות. החלטתי להקים ועדת משנה שתטפל בנושא הפוסט טראומה, ומינינו את חבר הכנסת אופיר סופר לעמוד בראש הוועדה. לצערנו גם הוא סובל מפוסט טראומה, ועברנו את ועדת האתיקה כדי שלא יגידו שהוא אינו יכול לעסוק בעניין.

לוועדת המשנה יש מנדט לעשות עבודת מחקר והכנה ולהגיש המלצות לוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. במקרים רבים הבעיה של הלומי הקרב אינה מגיעה לפתרונה בגלל ההתעוררות  מאוחרת. המטרה היא לנסות לגבש פתרון לנושא הפוסט טראומה. ואני אומר לך שהוועדה תאשר את ההמלצות".

אתה מכיר במשך שנים רבות את הפגיעה המתמשכת והגורפת בזכויות של נכי צה"ל. אולי מעבר להלומי הקרב תוכל הוועדה לטפל גם בנושא של נכים קשים פיזית שזכויותיהם עברו פיחות מדאיג.

"אני לא הולך להחליף את יו"ר ארגון נכי צה"ל. אני מאוד אוהב גם את היכולות וגם את הנחרצות של עידן קלימן, בן אדם איכותי וחדור מטרה. עידן צריך לבוא אלינו עם כל מה שכואב לו, ולהתרכז דברים שכואבים הכי הרבה ולהעלות בפניי. הארגון ימצא שותף אמיתי לנסות ולשפר את איכות החיים של נכי צה"ל. הוא ימצא בוועדה אוזן קשבת ולב חפץ לשיתופי פעולה. נכי צה"ל הם אזרחים טובים שזכאים לקבל תמיכה מהוועדה בכל רגע נתון.
ואתם יכולים לראות בי שותף שינסה לעזור ולשפר את איכות החיים של נכי צה"ל".

לטפל בלא נודע

מה דעתך על הטיפול של המדינה ומוסדותיה במשבר קורונה. האם הטיפול נכון או לא נכון. האם לדעתך צריך היה לעשות משהו אחר?

"אנחנו מטפלים בלא נודע. אף אחד לא יודע מה נכון ומה לא נכון. גם אם הוא חבר כנסת, גם אם הוא שר וגם אם הוא רופא, כי אנחנו לא יודעים. אימא שלי, עליה השלום, נהגה לומר 'חוסר אינפורמציה הוא אחד המובילים לטרגדיה'. ואנחנו לא יודעים איך לטפל. לא יודעים כלום. אני רואה את כל  פרשנים בטלוויזיה. אני רואה את כל חברי הכנסת המומחים, שעד אתמול אני לא יודע מה הם

היו, ופתאום היום הם חברי כנסת אז הם נעשו מומחים גדולים. אם נבחרתי לכנסת אני מבין יותר ממך, משום שאתה לא נבחרת? לא".

אבל אולי יש לך ולשאר חברי הכנסת גישה למומחים ולידע שלי אין אליהם גישה.

"אין לי גישה, כי אין מומחים. כי אף אחד לא יודע איך זה מתפשט, אף אחד לא יודע כלום, כולם מקשקשים. פשוט מקשקשים, כי אף אחד לא יודע כלום. עובדה שלא מצליחים לייצר עדיין חיסון. אנחנו נלחמים בלא נודע.

אני שומע את כל הפרשנים מדברים פוליטיקה. הם לא מדברים מתוך ידע. כי אף אחד לא יודע באמת על הקורונה. שמעת את הפרופ' לס ואת הפרופ' להב. שניהם פרופסורים לרפואה נכון? והנה,  פרופסור יודעת יותר ממני כי היא פרופסורית לרפואה, והיא לא יודעת כלום. אבל אני צריך לקבל החלטות".

ביום שיימצא חיסון וכולנו נהיה מחוסנים. כמה זמן ייקח למשק לחזור לעצמו?

"מהר מאוד. פחות משנתיים".

במשבר של 2008 לקח למשק שנתיים להתאושש ולחזור לעצמו ואז זה היה פסיק בהשוואה לעכשיו.

"כן, אבל משבר הסאב פריים היה משהו אחר לגמרי. פה, ברגע שימצאו את התרופה, אין משבר יותר. עולם התעופה יכול להיפתח, כי כולם מחוסנים, התיירות יכולה לחזור, בתי המלון יכולים לחזור, התיאטראות יכולים לחזור לפעילות".

ומאיפה יהיה כסף לאנשים להוציא על תיאטרון, על תיירות?

"אנשים מקבלים מהמדינה. 60 אחוז מהמובטלים, 500 או 600 אלף איש מקבלים דמי אבטלה שהם בנטו קרובים לשכר שהם הרוויחו. הבעיה האמיתית היא שהם מאבדים את התנאים הסוציאליים, ובטווח הרחוק, של יציאה לפנסיה, הם לא יהיו מבוטחים. אבל בחיים של עכשיו הם די קרובים לנטו. אולי המדינה צריכה להפסיק את דמי האבטלה ולשלם למעסיקים את הכסף תמורת העסקה של אותם אנשים".

אנשים אומרים "למה לי לבוא לעבוד, אם אני מקבל סכום דומה בתור דמי אבטלה".

"נכון, וזאת בעיה גדולה. לכן יכול להיות שנבחר בסבסוד העבודה. לסבסד למעסיקים רק את השמות של אלו שהם מובטלים, עם התניה שאף עובד אחר אצל אותם מעסיקים לא יפוטר. שלא יעשו  חלפות, יקבלו בגין החזרה של מישהו מחל"ת ויפטרו מישהו אחר".

מתי אתה חושב שצריך להתחיל במהלך כזה של סבסוד העבודה?

"אתמול, אני חושב. אבל יש את שר האוצר וראש הממשלה, הם יודעים יותר ממני, והם יודעים את סדר עדיפות ורואים את כל התמונה. אני יודע שהם יעשו את מה שמושכל וצריך לעשות".

גם ניהול שוק העבודה הוא עניין פוליטי?

"אצל כולם זה עניין פוליטי. על אף שאני לא רואה את עצמי פוליטיקאי כמו כולם. כל אלו שפה באים ומשחקים פוליטיקה, ואני משחק נטו, לא משחק פוליטי. אבל אם יש למישהו את כל הנתונים ולי אין, אז יש לו יתרון עליי. ראש הממשלה ושר האוצר יודעים יותר".

להגביל את ההפגנות

מה דעתך על גל ההפגנות והמחאה השוטפת את הארץ?

"אני בעד זכות השביתה ובעד זכות ההפגנה. אני הרי בא מוועדי עובדים, הייתי שם שלושים שנה וזאת הדרך שלי בחיים. אבל למה לא מגבילים את ההפגנות ל־ 500 איש? למה? למה במגרש כדורגל לא מכניסים 500 איש ובהפגנה נותנים 15 אלף? כי זה פוליטי. למה להתפלל אסור ולמחות מותר? כי אתה חילוני? גם אני חילוני. אבל בזכות האמונה היהודית ההורים שלי שרדו את אושוויץ. אם היינו לא יהודים, הם היו נוסעים לאמריקה. אבל אחרי אושוויץ וברגן בלזן הם עלו לארץ. משום שזאת הארץ של היהודים. האמונה חשובה לא פחות מזכות המחאה. אני, יותר מכל המפגינים, בעד זכות ההפגנה, אבל קדושת הפוליטיקה והשמאל מתבטאת בהפגנות. וזאת טעות של ביבי. כי הוא היה צריך להגביל את ההפגנות. לא למנוע, להגביל".

הגבלה של הפגנות תעזור למצב? חצי עם שונא את החצי השני. לפעמים יש תחושה שעלולה לפרוץ כאן מלחמת אזרחים. יש בארץ חוסר שקט, קיטוב, הסתה.

"יש הסתה בתקשורת. מה שהם לא הצליחו להביא דרך הקלפי, הם מנסים לעשות עכשיו. בכדורגל באירופה, כשמישהו פורץ ערום למגרש, לא מראים אותו יותר. והתופעה נעלמת. אם התקשורת לא הייתה מעודדת את ההפגנות בבית ראש הממשלה, לא היו 15 אלף איש. אם לא היו מסקרים שבוע אחד, לא היו באים. אני בעד הפגנות. אבל גם בעד הגבלת כמות המפגינים, בגלל המחלה. זה לא ראש הממשלה מסית, התקשורת מסיתה. אני רואה את העוינות וכמחוקק אני יודע היכן אני חי. חוקקתי 180 חוקים בשנייה ובשלישית. יש עיתון מסוים, שבחיים לא אמר עליי מילה טובה. כאילו לא עשיתי כלום. זאת אומרת, וואלה, יש פה אג'נדות".

איזה מסר היית רוצה לשלוח לציבור של נכי ונכות צה"ל?

"לנכי צה"ל אני רוצה להגיד דבר אחד: יש לכם כתובת. אני מקווה שלא תצטרכו, אבל אם תצטרכו, יש לכם כתובת".

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316