pas artical

חדשות הארגון

בואו עשו לנו לייק בפייסבוק
ותיהיו מעודכנים

יו"ר הארגון בראיון נוקב לרגל יום הזיכרון תשפ"א – רשת ב'

13 אפריל

עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל, מתראיין על רקע האירוע שבו נכה צה"ל איציק סעידיאן הצית את עצמו וההבטחה של בנימין נתניהו לערוך רפורמה באופן הטיפול בנכים.

אריה גולן : עידן קלימן יו"ר ארגון נכי צה"ל שלום לך

עידן קלימן : שלום לך ולכל המאזינים

אריה גולן : כן סיפר ראש הממשלה שהוא הרים לך טלפון אתמול אחרי שנודע המעשה שעשה בעצמו איציק סעידיאן והבטיח רפורמה מקיפה בטיפול בנכי צה"ל בפצועי צה"ל, עד היום הטיפול היה כל כך גרוע עד שהביא את איציק סעידיאן למעשה כל כך קיצוני?

עידן קלימן : כן מסתבר שכן, אנחנו בארגון נכי צה"ל נאבקים כבר במשך תקופה ארוכה, ועל כל במה ואפילו אצלך גם שנה שעברה אנחנו צועקים וזועקים כי אגף שיקום נכים לא מתפקד כמו שצריך

אריה גולן : למה? מה הבעיה שם?

עידן קלימן : תראה הבעיה היא למעשה הצורך ברפורמה מקיפה הבעיה מתחילה משער הפתיחה של אגף השיקום שבו הוועדות הרפואיות למעשה ממש פוגעות ומתעמרות בפצועים. תופסות אותם כגנבים לא באות למעשה לקראתם.

אריה גולן : במקרה לגמרי אני מכיר רופא בכיר מאוד שהוא חבר באחת הוועדות הללו , לוחם בעצמו, היה רופא גדודי כבר במלחמת יום הכיפורים. אני לא מאמין שהוא לא מתייחס בכבוד ובקשב רב כמו חבריו גם מן הסתם לאנשים שמופיעים בפני הוועדות הללו . יש גם ארטיסטים אתה יודע את זה.

עידן קלימן : תראה קודם כל קשה לך להאמין אבל דו"ח מבקר המדינה למעשה 13 דוחו"ת מבקר המדינה האחרונים קובעים בצורה מאוד מאוד ברורה, את הכשלים שיש בוועדות הרפואיות ואני בעצמי חוויתי כמי שמייצג נכה צה"ל גם בוועדות האלה בתוקף תפקידי כיו"ר ארגון בהרבה מאוד ליקויים ובהרבה מאוד תפיסות שגויות של הרופאים את הפצועים ונדרשת שם רפורמה מעמיקה

אריה גולן : זה רוע לב או מה בדיוק קורה שם?

עידן קלימן : לא יודע אני אומר לא רק אני אומר את זה גם האלוף אייל בן ראובן שערך דו"ח מטעם משרד הביטחון קבע שצריך רפורמה מלאה בוועדות האלה, הביקורות האלה מוטחות גם על ידי לשכת עורכי הדין גם על ידי האלוף בן ראובן וגם על ידי מבקר המדינה.

אריה גולן : כלומר אתה אומר אין ויכוח

עידן קלימן : אין ויכוח אין ויכוח וגם אני פה להעיד לפניך שחייבים שם רפורמה מלאה

אריה גולן : עכשיו מה זה רפורמה מה צריך לעשות עידן קלימן?

עידן קלימן : קודם כל אם אנחנו נתייחס למקרה של אנשים כמו איציק שאנחנו מאחלים לו החלמה מהירה

אריה גולן : מכל הלב כן

עידן קלימן : מכל הלב כן, ה…. היא קודם כל את הפצוע איך אפשר לבוא ולעזור לו ואיך אפשר לבוא ולזרז את הטיפול הרפואי בו. תיקים רפואיים שם נגררים בוועדות חמש שש ועשר שנים על פצועים שנלחמו והעדויות מאוד מאוד ברורות, זה אחד. שתיים העניין הזה שפצועי צה"ל והלומי קרב בפרט שנדרשים לייצוג משפטי כדי להוכיח את הטענות שלהם כשאפשר להוכיח את זה מאוד מאוד בפשטות..

אריה גולן : כן הוא בעצמו אמר בטלוויזיה בריאיון לפני שנה וחצי בערוץ 12 שאם אתה לא בא עם עורך דין שמשלם לו 30-40 אלף שקל מינימום אין לך סיכוי מול הוועדה.

עידן קלימן : זה כבר הפך לגרוע מזה. אני רוצה שתבין ואני מעיד בפניך שמשרד הביטחון עצמו שוכר עורכי דין ושולח אותם לתוך הוועדות כדי לייצג את המדינה לכאורה כנגד הפצוע. כלומר גם אם הפצוע לא מגיע עם עורך דין הוא יכול למצוא את עצמו בפני שלושה רופאים שזה כבר מעמד מאוד מאוד מלחיץ ומרגש לילד בן 19-20 והוא עוד יכול למצוא את עצמו באותו מעמד עם עורך דין מטעם המדינה שטוען שטענותיו של הפצוע לא נכונות. יש אירוע יותר מזלזל מזה? אני חושב שלא.

אריה גולן : והבטחה של ראש הממשלה נתניהו שקיבל אמש כשהוא צלצל אליך לעשות רפורמה בטיפול? זה מעורר אצלך תקווה שזה יקרה ובקרוב?

עידן קלימן : זה לא השיחה הראשונה שלי עם ראש הממשלה ונפגשתי איתו גם בבית הלוחם וכן אני מאמין באופן מלא שראש הממשלה מחויב לעניין הזה . ויהיה ראש הממשלה אשר יהיה, אנחנו נעמוד על ההבטחות האלה ואנחנו נעמוד על יישום דו"ח ועדת בן ראובן אני חושב שזה אחד הדברים הכי חשובים והסיפור פה הוא שלמעשה העובדה שמיום הכניסה שלי לתפקיד אני מתווכח על מימון של צרכים בסיסיים לפצועים שבזכותם יש לנו מדינה. זה לא רק מבזה וזה לא ראוי, זה גם פשוט מסוכן לביטחון המדינה מכיוון שמה שאתה רואה פה זה פגיעה בפצועים, שיצאו להלחם למען כולנו ואנחנו פשוט נמשיך ונאבק עד אשר אנחנו נביא את השינוי המיוחל הזה . נכי צה"ל ראויים לא בזכות ולא בחסד.

אריה גולן : צריך לשנות גם את ההרכב של הוועדות הללו במשרד הביטחון?

עידן קלימן : צריך לעשות שם עבודה מקיפה מאוד כאשר הרעיון הוא שאתה, אני מדבר על שינוי תקליט לחלוטין. פצוע צריך להתעסק עם השיקום שלו ולא עם כל הביורוקרטיה הזאת שמסביב והגיע הזמן שאנשים יתעוררו פה ויבינו את זה. עוד פעם אני אומר את זה, אנחנו אומרי את זה מעל כל במה ואתמול אני חושב שהוכח עוד פעם שהטענות של ארגון נכי צה"ל הן טענות במקום וכמו שאמרתי מגובות על ידי הדו"ח של אייל בן ראובן ועל ידי מהבקר המדינה והגיע הזמן להפסיק בדיבורים ולהתחיל במעשים.

אריה גולן : אולי הם יתחילו עכשיו למרבה הצער אחרי המקרה הקשה הזה ודווקא זמן כל כך קצב לפני יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות שמזכיר לכולנו בזכות מה אנחנו כאן מחזיקים מעמד.

אריה גולן : עידן קלימן יו"ר ארגון נכי צה"ל אני מודה לך ונקווה לטוב.

עידן קלימן : תודה רבה, גם אנחנו.

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316