pas artical

חדשות הארגון

בואו עשו לנו לייק בפייסבוק
ותיהיו מעודכנים

יו"ר ארגון נכי צה"ל: "ישראל כושלת בטיפול בפצועים"

16 דצמבר

יום ההוקרה לפצועי צה"ל ונפגעי פעולות איבה: יו"ר הארגון תקף באולפן ynet את משרדי הממשלה, שלטענתו כושלים בטיפול בפצועים מטעמים תקציביים: "מ-82' לא עודכן כוח האדם באגף השיקום". נתוני משרד הביטחון: 57,277 נכי צה"ל מוכרים ומטופלים באגף

Ynet.co.il
כתב: אטילה שומפלבי ויואב זיתון פורסם:  15.12.19

לכתבה המלאה >>

יום ההוקרה לפצועי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה: בריאיון לאולפן ynet, התייחס יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן לטיפול המערכת בפצועים וטען: "כרגע מדינת ישראל כושלת בטיפול בפצועי מערכות ישראל. דו"ח מבקר המדינה מ-2018 קבע כי אגף השיקום כושל בטיפול בהם, ואפילו מסכן את בריאותם הפיזית והנפשית".

איך יכול להיות שיש הרבה מודעות ועיסוק בנושא, ועדיין לא הגיעו לתובנה שצריך לעזור לאנשים בלי מגבלות?

"מדובר בתהליך סבוך. בעבר, מדינת ישראל ידעה ללכת יד ביד עם ארגון נכי צה"ל, שהוא הארגון המשקם הגדול ביותר, והיינו מזינים אחד את השני. לפני עשור החל תהליך שבו קברניטי המדינה החליטו לעשות סיכול ממוקד לפצועי מערכות ישראל. כל מה שעומד מאחורי זה הם שיקולים תקציביים. מה שהתחיל מהראש זרם לכיוון השטח, ונכון לרגע זה אנחנו במשבר חמור מאוד".

קלימן, שנכנס לתפקידו לפני כארבעה חודשים, סיפר כי הספיק להיפגש עם מנכ"ל משרד הביטחון פעמיים, והשניים אף הקימו ועדה משותפת. "אני אופטימי ומקווה שהוועדה תדע לתת את הפתרונות, אם לא – נדע לעשות את מה שמוטל עלינו", אמר. קלימן, שנכנס לתפקידו לפני כארבעה חודשים, סיפר כי הספיק להיפגש עם מנכ"ל משרד הביטחון פעמיים, והשניים אף הקימו ועדה משותפת. "אני אופטימי ומקווה שהוועדה תדע לתת את הפתרונות, אם לא – נדע לעשות את מה שמוטל עלינו", אמר.

אתה בעצמך נפצעת ועברת שיקום. זה היה אחרת פעם?

"אני מרותק לכסא גלגלים, נפצעתי בהיתקלות עם מחבלים מטווח קצר. חטפתי כדור בחזה, ואני כבר 27 שנים משותק מהחזה ומטה. אני עובד בארגון נכי צה"ל 15 שנים, ועד לפני עשור אגף השיקום של משרד הביטחון היה אגף השיקום הטוב בעולם".

מי אשם? שר ביטחון מסוים, המערכת, המדינה שעוברת שינויים?

"האשמים הם משרד האוצר, משרד הביטחון, ומשרד ראש הממשלה שהקימו ועדה ממלכתית". לטענתו, "הוועדה התחילה סוג של פגיעה בנכי צה"ל, ונתנה אור ירוק לגורמים שונים להשתלח בפצועי מערכות ישראל, להציג אותם כנטל על החברה. חלה הידרדרות, קיפאון תקציבי, תת-איוש של רופאים. למעשה, משנת 1982 לא עדכנו את מצבת כוח האדם באגף השיקום. יש פה ערב רב של דברים שהובילו לתהליך מסוכן בטיפול בפצועי מערכות ישראל. הכול סוכם בשלושה דו"חות של מבקר המדינה, כאשר בדו"ח האחרון הוא אומר שהתעלמו מהדו"חות הקודמים והמצב הידרדר. אנחנו נמצאים כיום בתהליך שבו לא נשאר לארגון נכי צה"ל הרבה ברירות. אנחנו נעשה את מה שמוטל עלנו כדי להחזיר את הטיפול הרפואי, וגם את כבודם ושמם של נכי צה"ל, שלצערי נרמס בעשור האחרון על ידי כל מיני גורמים בעלי אינטרסים".

הנתונים: 57,277 נכי צה"ל מוכרים ומטופלים ע"י אגף השיקום במשרד הביטחון

לרגל ציון יום ההכרה לפצועי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה, פרסם משרד הביטחון נתונים רשמיים ולפיהם 57,277 נכי צה"ל מוכרים כיום ומטופלים באגף השיקום, בהם 591 נכים בדרגה הגבוהה ביותר. 817 חיילים שנפגעו במבצע צוק איתן הוכרו עד היום כנכי צה"ל, מתוכם 516 בדרגת נכות בשיעור 20% ומעלה.

עוד פרסם אגף השיקום את היקף ההכרה והטיפול בנכים נפגעי פוסט טראומה: כ-5,000 נכי צה"ל הוכרו עד היום כסובלים מ- PTSD. בשש השנים האחרונות, מאז מבצע צוק איתן, הכיר אגף השיקום ב-588 נפגעי פוסט טראומה.

בהודעת משרד הביטחון צוין כי "לכל נכה שנקלט באגף השיקום מונה צוות מומחים רב-מקצועי במחוז השיקום שאליו הוא משתייך, ועובד סוציאלי הבונה ומלווה את תהליך שיקומו. זאת, על מנת לספק לו מענה כולל בתחום הרפואי, הסוציאלי, התעסוקתי והרווחתי".

סמנכ"ל וראש אגף השיקום במשרד הביטחון, תא"ל במיל' חזי משיטה, מסר כי "יום ההוקרה לפצועי צה"ל ולנפגעי האיבה הוא ההזדמנות שלנו כמדינה לעצור את המרוץ היומיומי, כדי להוקיר את מי ששילמו מחיר כבד למען ביטחון המדינה. אגף השיקום מוקיר את נכי צה"ל מדי יום ופועל כדי להעניק ל-57 אלף נכי צה"ל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, לתת להם את מלוא הזכויות שמקנה החוק ואף מעבר לכך, ולסייע בשיקומם ובהחזרתם לחברה, ללימודים ולמעגל העבודה. זו השליחות שלנו".

בתוך כך, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים באירוע לציון יום ההוקרה, ואמר כי "יום ההוקרה הוא מסורת ישראלית חדשה יחסית. הוא נוסד בעקבות צורך ציבורי גדול וממשי לבטא את רגשות הכבוד, השותפות העמוקים שאנחנו חולקים לכם, גיבורים ישראלים אמיתיים החיים בינינו ועמנו".

ריבלין הוסיף כי "משפחת נפגעי צה"ל ופעולות האיבה היא משפחה גדולה, גדולה מדי. משפחה שלמרבה הכאב נוספים לה מדי שנה עוד חברים, ותיקי הקרבות והליכי השיקום יודעים לספר על התהומות וגם על האפשרות והדרך לטפס למעלה, על ההתמודדות וגם על החיים שאפשר וראוי לחיות לצד הפציעה והטראומה. הרוח הזו שמפעמת כאן היום היא כמו מים קרים לנפש עייפה. למרות החושך שלפעמים מתגבר, כולנו יחד נמשיך להאיר את הדרך הזאת, הדרך לחיים, לשמחה ולשלום. הגבורה והמאבק שלכם נותנים לנו כוח להוסיף לצעוד".

צילום: ניצן דרור

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316