pas artical

חדשות הארגון

בואו עשו לנו לייק בפייסבוק
ותיהיו מעודכנים

היום לפני 67 שנים המדינה יצאה למבצע קדש

29 אוקטובר

היום לפני 67 שנים יצאה מדינת ישראל למבצע קדש כ-1,000 חברים הצטרפו לארגון

מבצע קדש (מלחמת סיני) גבה מחיר יקר ממדינת ישראל כ- 175 חיילים נהרגו בקרבות וכמעט 1,000 חיילים נפצעו. בעקבות המבצע והפצועים הרבים שהתווספו ל"ארגון נכי מלחמת השחרור" שונה שמו של הארגון ל"ארגון נכי צה"ל".
לרגל יום השנה ה- 67 למבצע מצורף קטע אודות מבצע קדש מתוך הספר "גיבורי חיל" שהוציא לאור ארגון נכי צה"ל.


8 שנים לאחר פרוץ מלחמת הקוממיות, שוב נקרא צה"ל להגן על המולדת. גם הפעם הותירה המלחמה אלמנות, יתומים, הורים שכולים ולא פחות מאלף נכים. נכי מלחמת הקוממיות העמידו עצמם למען נכי מלחמת סיני.


ב- 29 באוקטובר, בשעה תשע בערב הודיע דובר צה"ל, כי כוחות צה"ל חדרו לתוך שטח מצרים וכבשו את העיירה כונתילה, 60 ק"מ מצפון מערב לאילת, ואת ראס אל-נקב, 10 ק"מ מצפון מערב לאילת. כוחות מוצנחים תפסו צומת דרכים חשוב בקרבת תעלת סואץ. כך החל המבצע הצבאי הגדול ביותר שערכה ישראל מאז קום המדינה.

בשבעה ימי לחימה כבש צה"ל את כל חצי האי סיני, השתלט על האי סיראן, שממנו חסמו המצרים את השיט למפרץ אילת, ואת רצועת עזה, שממנה יצאו רוב מסתנני הפדאיון לפדאיון לפיגועים בישראל.


במבצע משותף עם צבאות בבריטניה וצרפת נכבשה תעלת סואץ. מבצע קדש החל בהצנחת גדוד צנחנים בפיקודו של רפאל אייתן (רפול) במעבר המיתלה, כ-30 ק"מ ממזרח לתעלת סואץ. הצנחנים ניהלו קרב עקוב מדם נגד כוחות מצריים שהתבצרו במעבר ההרים הצר. במקביל הצליחו כוחות חי"ר ושריון ישראליים לכבוש ב-30 באוקטובר את קוסימה (קדש ברנע) ולהתקדם לקראת עקיפת המערך המבוצר המצרי וכיתורו אבו-עגילה ובאום-כתף. לאחר השלמת הכיתור, כבש צה"ל את מתחמי הצבא המצרי ברפיח, ופתח את נתיב הים התיכון אל תעלת סואץ דרך אל-עריש. חיל האוויר פגע קשות בכוחות המצריים הנסוגים, וחיל הים לכד את המשחתת איברהים-אל-אוואל, שניסתה להפגיז את חיפה. מפציצים בריטיים וצרפתיים הפגיזו את מצרים.
ב-2 בנובמבר החלו כוחות צה"ל בכיבוש רצועת עזה והשלימו את ההשתלטות עליה תוך יומיים. עד ה-5 בחודש השלים צה"ל את כיבוש מרחב שארם-א-שייח בדרום סיני. חיל הים השתלט על שני האיים – טיראן וסנפיר – החולשים על המיצרים הדרומיים של מפרץ אילת.


הצבא המצרי התמוטט ובידי צה"ל נפלו למעלה מ-5000 שבויים מצריים. בתחילת מרץ, פחות מחמישה חודשים לאחר תחילת מבצע קדש, נכנעה ישראל ללחץ הבינלאומי ובן גוריון הודיע על פינוי כל הכוחות הישראליים מהשטחים שנכבשו.

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316