untitled 162

ביטאון הלוחם 287 נשים עכשיו – תוכנית חדשה לפצועות

רק מה שאת חושבת

בקרוב מתחילה תוכנית חדשה למען הפצועות. בד בבד יצא לדרך שולחן עגול מתמשך לטובת הנשים הנכות בשיתוף ראש אגף שיקום.

מאת: שלומית לולה נחמה

נשים שהן נכות צה"ל מתמודדות עם הפציעה והשיקום בדרכים שונות מהגברים. כ-3,700 נשים בארץ הן נכות צה"ל ובשנים האחרונות מתחדדת ההבנה כי הטיפול בהן ישתפר אם יוצעו להן פתרונות מותאמים. ברוח זאת השיק הארגון ביום האישה תוכנית ייעודית לנשים פצועות. כמו כן, בחודש מרץ התקיים מפגש שולחן עגול לנשים עם ראש אגף השיקום.

ביום האישה נפתחה ההרשמה לתוכנית "עכשיו אני!", סדרת מפגשים המיועדת לפצועות שמטרתם גדילה, התחזקות וצמיחה. את התוכנית יזמו נשים שהן עצמן פצועות, והיא מתקיימת בשיתוף אגודת הידידים בישראל.
שיר פלד, מהמסתערבות הראשונות במשמר הגבול, ומי־גל אבינועם, שנפצעה מבקבוק תבערה באוקטובר 2000, הקימו את קהילת הפייסבוק אחוות לוחמות. הקהילה פועלת למען שוויון מגדרי לנשים בשירות הצבאי ולאחריו ומבקשת לקדם את השיח אודות פציעות שקופות של נשים. לשתי היזמיות הצטרפה דנה פנחסוב, נכת צה"ל ופעילה בארגון, ויחד מקדמות שלוש הנשים את התוכנית החדשה והייחודית.

המחזור הראשון של התוכנית יתקיים בבית הלוחם תל אביב ויימשך כעשרה חודשים. ההרשמה פתוחה לנשים חברות הארגון בגיל 25 עד 45. התוכנית אינה טיפולית והיא מבקשת לפתח כלים למסוגלות ובניית ערך עצמי גבוה, ליצור חוויות של הצלחה, בדגש על הצבת מטרות והגשמתן ולהקים רשת חברתית של נשים היוצרת תחושת שייכות והזדהות. חברות הקבוצה יעברו סדרות של מפגשים בכמה נושאים: התפתחות אישית בניית חוסן, יסודות וכלים למסוגלות, תקשורת מקרבת ובין אישית, הקמת גינת ירק וסדנת שתילה; עצמאות כלכלית פיתוח ערך עצמי ועצמאות, כלים להשתלבות בעבודה, מדריך לעצמאיות, שיח כלכלי נשי, סדנת מודעות במדבר; נשיות במרחב כלים להתמודדות יומיומית במרחב, חווה טיפולית; הסיפור שלי סיפור סיפורים ומדיה חברתית, מנהיגות ועמידה מול קהל, ושינוי תפישה חברתית באמצעות תקשורת.

"המטרה של התוכנית", אומרת דנה פנחסוב, "היא להבין איך אנחנו נראות בעיני עצמנו ובעיני אחרים. איך אנחנו מתחברות לפציעה והיא הופכת אותנו לחזקות ולא לחלשות יותר".

איזה קושי קיים יותר אצל נכה אישה מאשר אצל נכה גבר?
"נשים לא ממהרות להיחשף כפצועות צה"ל. קשה להוציא אותן מהמחבוא. יש סטיגמה שהפציעה היא של גבר. אם את חונה בחניית נכים, אומרים לך 'גברת, זה לא יפה להשתמש בתו נכה של בעלך'. אפילו כווייה אצל אישה וצלקות זה לא אותו דבר כמו אצל גבר. בשני העשורים האחרונים יש יותר של פצועות, גם קרביות, והמערכת והארגון צריכים להיערך בהתאם".

שולחן עגול מתמשך

שבוע לאחר יום האישה, בפורים, יצאה משלחת מטעם הארגון לפגישה בנושא נשים עם ראש אגף שיקום נכים, לימור לוריא. בפגישה נכחו נשים פצועות; יו"ר הארגון, עו"ד עידן קלימן ומפקחת ארצית על שירותי שיקום, רונית סנדרוביץ. המטרה הייתה לדון בצורך לשנות את התפישה אודות פצועות צה"ל והטיפול בהן. עלו לדיון מגוון נושאים
כמו ועדות רפואיות ונוכחות נשית בוועדה, הפניות לרפואת נשים בבדיקות מקיפות ובדיקות סקר, עזרה בבית לנשים שהן אימהות, תמיכה נפשית ועוד.
הפורום יקיים פגישות נוספות בעתיד כדי להוביל את השינוי הדרוש בטיפול בפצועות ובבני ביתן.
הוסכם על יציאה לסקר צרכים ואיסוף של מידע.
הארגון פתח מייל ייעודי לפניות של נשים, אתן מוזמנות לכתוב ולהעלות נושאים הדורשים טיפול.
כתבו לנו: מייל ייעודי לפניות של נכות צה״ל pniotnashim@inz.org.il

להרשמה לתוכנית "עכשיו אני!" >>

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316