untitled 162

ביטאון הלוחם 287 לשקם את עצמאותנו

רפואת שיקום היא חלק הכרחי בדרך לתפקוד מיטבי

פרופ' רפי חרותי
פרופ' רפי חרותי מומחה ברפואת שיקום; מנהל חטיבת השיקום במרכז רפואי שיקומי רעות בתל אביב; חבר סגל בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב; מנהל אישי – מרכז לטיפול מיני, זוגי, פרטני וטיפולי סרוגייט; שימש רופא בית הלוחם תל אביב במשך 15 שנה.

בפעילות מבצעית, תאונה קשה, פיגוע או מחלה, א.נשים רבים מגלים שהחיים השתנו ב-180 מעלות.
במקום להיות בחיוניות פעילה, יש צינור בכל נקב אפשרי ותלות בחסדי הזולת בכל פעילות. לאחר כמה ימים בבית חולים כללי מגיעים אל מחלקת שיקום. אל מציאות חדשה. מציאות של חוסר עצמאות.
בבוקר היא צריכה שיסייעו לה ברחצה, בחפיפת השיער ואפילו באכילה. בערב הוא צריך שיסייעו לו בריקון השלפוחית ובמעבר למיטה.
שיקום הוא מאבק לעצמאות אישית. חלק ניכר ממנו ממשיך גם לאחר היציאה ממחלקת השיקום שהיא מעין חממה. בחוץ מתחילה מלחמה יומיומית. גם בביורוקרטיה. מאבק להשיג עצמאות למרות המכשול שהמגבלה מציבה. כל מי שעבר שיקום מוצלח, הופך אוטומטית שגריר.
שיקום נכון מסייע להשיג עצמאות מיטבית בפעילות יומיומית. הוא מאפשר השתתפות פעילה בחינוך, עבודה ויצירה. לפי ערכות של ארגון הבריאות העולמי, כיום חיים בעולם 4.2 מיליארד בני אדם העשויים להפיק תועלת מהתערבות שיקומית.
הצורך בשיקום צפוי לעלות בשל ההתפתחות הרפואית. מספר בני השישים ומעלה צפוי להכפיל עצמו עד 2050 ויותר א.נשים יחיו עם מחלות כרוניות ונכויות. עיקר העבודה השיקומית כיום נעשית בתחום המחלות הכרוניות. א.נשים רבים אשר זקוקים
לשיקום אינם מגיעים למסגרת מתאימה.
בשלושים שנות עבודתי כרופא שיקום הכרתי אלפים שעברו את התהליך. רובם הוכיחו שהתקופה בשיקום הייתה רק המילה הראשונה בתהליך ארוך ומפרך והגיעו להישגים עליהם לא חלמו.
הגדרה יבשושית של שיקום היא: "סדרה של התערבויות שנועדו לייעל את התפקוד ולהפחית את הנכות אצל אנשים עם מצבים בריאותיים ביחסי הגומלין שלהם עם סביבתם". תהליך שיקומי מסייע ברמת הפרט וברמה חברתית. ברמת הפרט, עובדים על עצמאות תפקודית במגוון פעילויות כמו אכילה, לבוש, ניידות וכדומה, ומתגברים על מכשולים ברמה פיזית, קוגניטיבית, נפשית ותקשורתית.
ברמה החברתית, פועלים למען השתלבות בחברה בחינוך, עבודה, יצירה, משפחה. לבתי הלוחם תפקיד קריטי בהשתלבות של נכי צה"ל במגוון פעילויות חברתיות. התהליך ממוקד במטופל או במטופלת וההתערבות מותאמת למטרות השיקומיות של כל
אחד ואחת.
יש מקרים המחייבים אשפוז מלא ולעיתים ממושך.
כיום יש שירותים המספקים שיקום במסגרת אשפוז יום, במסגרת הקהילה ואף במסגרת ביתית. תהליך השיקום הוא חלק חשוב במגוון מצבים בריאותיים, כולל מחלות וניתוחים. שיקום הוא טיפול משלים, מסייע במניעת סיבוכים בטווח הקרוב והרחוק
ומשפר את התפקוד.
שיקום מוצלח מחייב עבודת צוות ואני מדמה את רופא או רופאת השיקום למנצחים על תזמורת של צוות רב־מקצועי: ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, שיקום מיני, פיזיותרפיה, סיעוד, רפואה משלימה, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה שיקומית, תזונה
קלינית, ליווי רוחני, ספורט נכים, גינון טיפולי, תעסוקה טיפולית, פסיכודרמה, טיפול במוזיקה ועוד.
שיקום הוא השקעה בטוחה עם הטבות לפרט ולחברה. שיקום מוצלח מונע אשפוז עתידי יקר, מפחית את משך השהייה בבית החולים, מאפשר לא.נשים להשתתף בחינוך ובתעסוקה רווחית, להישאר עצמאיים בבית ולמזער את הצורך בתמיכה כלכלית או בטיפול צמוד.
שיקום בכלל ורפואת השיקום בפרט אינם מיועדים רק לא.נשים עם ליקויים ארוכי טווח או נכות פיזית. שיקום הוא שירות ליבה רפואי לכל אדם עם מצב בריאותי חריף או כרוני, ליקוי או פציעה אשר מגבילים תפקוד. אי לזאת, הוא חייב להיות זמין לכל מי שזקוק לו. אין לנסות שיקום רק כאשר התערבויות אחרות נכשלו. כדי לממש את מלוא היתרונות החברתיים, הכלכליים הבריאותיים של השיקום, עלינו להעמידו לרשות כולן וכולם ובמחיר סביר. משמעות הדבר היא להתחיל בשיקום ברגע שמופיע מצב בריאותי המחייב זאת ולהמשיך לספק שיקום לצד התערבויות רפואיות אחרות.

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316