untitled 162

ביטאון הלוחם 287 חגים נגישים

מייסד ונשיא עמותת יובל וגנר
נגישות ישראל, נכה צה"ל,
טייס בדרגת סא"ל, נפצע בתאונת אימונים
www.aisrael.org.il

חג החירות ויום העצמאות מחדדים את סוגיית הנגישות ואת חשיבותה

עצמאות עכשיו

קיים רצף מיוחד מפסח, חג החירות, ועד יום העצמאות, רצף המדגיש את חשיבותה של הנגישות לאנשים עם מוגבלות. עלינו לאפשר את החופש לחיות חיים מלאים ונורמליים למרות ועל אף המוגבלות, תהא אשר תהא.
בשנה האחרונה קיימה כנסת ישראל פעילות חשובה בתחום הנגישות וזכויות אנשים עם מוגבלות.
כמה תקנות קריטיות נמצאות בצנרת של ועדות הכנסת ובעיקר בוועדת הרווחה, בראשות ח"כ אפרת רייטן. בתקנות תומכים חברי כנסת רבים מכל הסיעות, בהם שירלי פינטו, יוראי הרצנו, איתן גינזבורג, גלעד קריב, מיכאל מיכאלי, מיכל וולדיגר, סמי אבו שחאדה, ורבים נוספים.

הצלחנו להעביר חקיקה שתחייב מסיבות עיתונאים להיות נגישות לכל המוגבלויות: שפת הסימנים, כתוביות, התאמות לעיוורים ושפה פשוטה. הצלחנו לחייב את משרד התחבורה לתקנות נגישות בתחבורה מבוססת ביקוש. בימים אלו דנה ועדת העבודה בתקנות נגישות השירות בבריאות: אמצעי בדיקה, סיוע בבדיקות, הנחיות לטיפול במגוון פורמטים נגישים ועוד. מקודמות גם תקנות דרכים כדי לייצר מדרכות ומעברי חציה נגישים וסימון מפורט לחניות נכים ברשויות המקומיות. מתנהלים דיונים גם בנושא חקיקה שתיתן אפשרות לאכיפה יעילה ופשוטה לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות כנגד סרבני הנגשה, מרשויות מקומיות ועד לעסקים.

חשוב ביותר הוא הדיון בתקנות לסיוע לאנשים עם מוגבלות בעת מצבי חירום כמו מלחמות, שיטפונות, קורונה, סופות, שריפות, טרור ועוד. דמיינו מצב דומה למלחמה באוקראינה. מלחמה מלאה והפגזות טילים מסיביות בעורף האזרחי. מה קורה איתכם? האם אתם מפונים? לאן? איך מפנים? יש חלופות דיור נגישות? איך בכלל יודעים עליכם? מי מסייע לכם? מה עם מטפלים? מה עם תרופות? מה עם ציוד רפואי? מה קורה אם אין חשמל? ועוד שאלות רבות שהן עניין של חיים ומוות. בימים אלו אנחנו דנים בתקנות שוויון זכויות למצבי חירום: נגישות שירותי בריאות בקהילה במצב חירום, צרכים קיומיים וחיוניים במצב חירום, ומאגר מידע על אנשים עם מוגבלות לצורך נגישות לשירותי חירום. לפנינו עבודה רבה, בחקיקה ולאחר מכן בהטמעה. והכול כדי לאפשר לנו עצמאות, נגישות וחירות.

עמדות טעינה חשמליות נגישות

ברוח הקיימות ואיכות הסביבה, עולם הרכב משתנה ורכבים רבים הם חשמליים. המדינה מקדמת מכרזים להתקנת עמדות הטענה חשמליות ברשויות מקומיות, חניונים, תחנות דלק ועוד. עמותת נגישות ישראל ומשרד האנרגיה, בראשות השרה קארין אלהרר, הפיקו מדריך להתקנה של מכשיר טעינה נגיש וסימון חניה לטעינה הנגישה לרכב נכים. התגייסו ראשונים למשימה איקאה, אחוזת חוף וחברת אמות.
בקרוב יצטרפו רבים נוספים.

מכשיר אוטומטי למשיכת מזומנים

מכשירים אוטומטיים למשיכת מזומנים נגישים למוגבלויות: ניידות, ראייה, ומי שאינם יכולים לקרוא.
המכשירים נגישים מבחינת גבהים המאפשרים גישה לכפתורי ההפעלה לאנשים נמוכי קומה או שיושבים בכיסא גלגלים. ללקויי ראייה מוצעים גופנים מוגדלים ובצבע ניגודי, ולטובת עיוורים או מי שאינם יודעים לקרוא אפשר להכניס אוזנייה לשקע ומאותו רגע המערכת מדברת ומנחה את המשתמשים. אתם מוזמנים לפנות לנציג בבנק כדי לקבל עזרה והדרכה.
אפשר להיות עצמאיים בתהליך משיכת מזומנים.

טיול נגיש – חאן שער הגיא

חאן שער הגיא הוא אתר מורשת לאומי המוכר גם בשם באב אל וואד. החאן היה מלון דרכים בתקופה העות'מאנית והוא נמצא על הדרך בין השפלה לירושלים. על הדרך התחוללו קרבות מרים במלחמת העצמאות ולזכר הלוחמים והלוחמות הקימו בחאן
מרכז מורשת. באתר מתקיימים סיורים מודרכים בלבד, בתיאום מראש באינטרנט. הביקור במיצג נמשך כ-45 דקות. בסיום אפשר לראות שלושה דגמים משוחזרים מהשיירות: משאית, אוטובוס ממוגן ומשאית פורצת דרך.
באתר שתי חניות נכים לרכב גבוה עם מעלון ושתי חניות נכים רגילות. דרכי הגישה מאבן מסותתת בצורה עדינה עם ספסלים נגישים לאורך הדרך, ושילוט הכוונה ברור ונגיש. החנות והקפה נגישים, שירותי הנכים נפרדים. יש מעלון בין הקומות בליווי
איש צוות, באולמות התצוגה יש מקומות ישיבה מותאמים לכיסא גלגלים ומקומות ישיבה עם מאחזי יד וגב. בסרטונים יש כתוביות, ולולאת השראה בתחנות ההפעלה. הדרך לדגמים המשוחזרים טרם הונגשה. רמת הנגישות גבוהה וחשוב לתאם מראש.

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316