untitled 162

אודות מי אנחנו

"ארגון נכי צה”ל מהווה את פוליסת הביטוח, רשת הביטחון השיקומית, החברתית והערכית לילדינו. אנו מאמינים כי למדינה לה הצבא הטוב ביותר בעולם, נדרש הגוף הטוב בעולם לתת מענה למשרתיה בעת פגיעה או מחלה"

עידן קלימן, יו"ר ארגון נכי צה"ל. יום ההוקרה לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה, י"ז כסלו תשפ"ג

כ-60 אלף נכי צה"ל מכלל גופי מערכת הביטחון, הם רק חלק מהמחיר הכבד שמדינת ישראל נאלצה לשלם עבור עצמאותה וכדי לשמור על קיומה. במלחמות ובפעולות האיבה שנכפו עלינו עד כה, התרחב מאד מעגל הנכים והם מהווים כיום את גופו וליבו של ארגון נכי צה"ל.

קצת היסטוריה

ארגון נכי צה"ל נוסד בסתיו 1949 על ידי קומץ נכי צה"ל שהיו מאושפזים אותה העת בביתן 6 במחלקת השיקום בתל השומר. ראשית הארגון בשביתה על תנאי האשפוז; שביתה שהסתיימה בפגישה עם ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, דוד בן גוריון, בתיווכו של ד"ר חיים שיבא, מנהל בית החולים. מאז ועד היום הפך הארגון היציג לביתם השני, לעתים הראשון, עבור נכי ונכות צה"ל והוא מממש את יעדיו באמצעות שתי זרועות: שמירה וקידום זכויות וליווי בהליך השיקום.

יושבי ראש הארגון לדורותיהם

רשימה של 12 ראשי הארגון לדורותיו

.

.

.

בבחירות שנערכו ביוני 2019 מונה עו"ד עידן קלימן לכהן כיו"ר הארגון.

אז איך עובד הארגון?

המוסד המנהל את ענייני הארגון הינו הועד הארצי המורכב מ-20 חברים, נציגי כל מחוזות הארגון. הנהלה מאשר את החלטות הארגון, עוסקת בין היתר בבחינת בעיות כלליות של ציבור הנכים, מגישה להנהלת משרד הביטחון הצעות לשיפורים בחוקים קיימום ויוזמת חקיקה בנושאים שונים, כל זאת כדי לסייע לנכה לחזור ולתפקד ככל האדם.

בתוקף מעמדו של הארגון מוצגים נציגיו הנבחרים את הנכים בכל הועדות הפועלות באגף השיקום במשרד הביטחון, מעלים את בעיותיו של הפרט ופועלים לסייע לנכה בפתרון בעיותיו בכל התחומים.

הארגון פיתח במשך השנים מערכת שירותים פנימית לרווחת החברים. במסגרת פעילות זו ניתנות לחברים הלוואות מקרן עזרה הדדית. כל חברי הארגון מבוטחים בביטוח חיים הדדי, הארגון מעניק מלגות לימודים לחברים הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה, כן מלגות ליוצרים לספורטאים. כמו כן, יוצאים נכים במשלחות אירוח לחו"ל כאורחי הקהילות היהודיות בכל רחבי תבל תוך יצירת מערכת קשרים ענפה וערכית עם הפזורה היהודית בגולה. הארגון יוזם עשרות פעילויות למען החברים במהלך השנה, לרבות טיולים, סיורים, מופעי תרבות ועוד.

מחוזות

לארגון נכי צה"ל חמישה מחוזות:
מחוז תל-אביב – יפו והמרכז
מחוז חיפה והצפון
מחוז השפלה
מחוז ירושלים
מחוז באר שבע והנגב

מחוזות אלה מטפלים בנכים המתגוררים ממטולה בצפון ועד אילת בדרום. המוסד האחראי לניהול עניני המחוז הינו ועד המחוז. בראשו עומד מזכיר נבחר ולידו צוות חברים מיומן, בעיקר על בסיס התנדבותי, לצד מערכת מקצועית, העוסקת בענייני היום יום של המחוז וחבריו.

בתי הלוחם

במשך השנים, הארגון בנה ומפעיל חמישה מרכזים חשובים, בהם מתנהלת פעילות בתחומי הספורט השיקום והחברה:
בית הלוחם – ת"א
בית הלוחם – חיפה
בית הלוחם – ירושלים
בית הלוחם – באר שבע
בית הארחה – בית קיי, נהריה

בתי הלוחם הינם מרכזי ספורט שיקום וחברה לנכי צה"ל ובני משפחותיהם. ייעודו של בית זה, למצוא פתרון הולם לבעיות חבריו הנכים אשר מחמת מגבלותיהם לא יכולים למצוא מסגרת רגילה בה יוכלו לעסוק בפעילות חיונית לבריאותם הגופנית והנפשית. צורך חשוב זה, הוא מרכז עניינם של בתי הלוחם. בבתי הלוחם עוסקים החברים בפעילות ספורט המותאמת לנכותם.

פעילות זו מונעת הדרדרות במצב בריאותם, שומרת על כושרם הגופני לאורך זמן ומשמשת גורם רב חשיבות בתהליך השיקום.

בצד הפעילות הגופנית, מאורגנת פעילות חברתית ויצירתית ענפה, בה משתלבים הנכים ובני משפחתם. במסגרות אלה, בנוסף להעשרה רוחנית ופיתוח תחביבים אישיים, מתגבשות מסגרות חברתיות העוזרות לנכה לצאת ממעגל הבדידות הנוצר לעתים בעקבות הפציעה והניתוק משגרת החיים הרגילה.

חשיבות עליונה נודעת למפגש הדורות בבתי הלוחם. בין כתלי הבית נפגשים נכים ותיקים ונכים שזה מקרוב נקלעו לעולם הנכות המורכב והמסובך. במפגשים אלה משמשים הנכים הותיקים דוגמה חיה לחבריהם הצעירים המוכיחים בעליל כי אפשר להתמודד עם הבעיות ועל אף המגבלה הקשה לחזור ולתפקד בחברה באורח מלא ומועיל. רכזות הצעירים בבתי הלוחם יוזמות אירועים רבים כגון טיולים ומופעי תרבות, המותאמים לדור הצעיר.

השירותים המיוחדים, התכניות המגוונות והמתקנים המשוכללים, הפכו את בתי הלוחם למוסד ייחודי שאין דוגמתו בעולם. תשומת הלב הרבה שנתנה לאיכות החיים הגבוהה בבתי הלוחם, לצורתו החיצונית המטופחת, לגינות הנוי הססגוניות ולנוחיות הרבה של מתקניו, הפכו את הבית הזה למוקד פעילות משפחתי שוקק.

תפיסת העולם הגורסת כי הטיפול בנכה, אפשר וצריך שיתקיים בתנאים הנוחים ביותר גם לאלה הסובבים אותו ומסייעים לו, מוצאת ביטוי נאמן בבתי הלוחם בדרך של פעילות חברתית לבני המשפחה. ילדים כמבוגרים, שעה שהנכה עוסק בפעילות השיקומית הנחוצה לו.

בבניית בתי הלוחם הושקעה מחשבה רבה. מתקני הבית מותאמים לנכים על כל סוגי נכויותיהם.
תשומת לב מיוחדת נתנה לחברים המרותקים לכסאות גלגלים ולחברים העיוורים. לכל אלה נמצאו פתרונות המאפשרים להם לקחת חלק ברוב ענפי הספורט, בחוגים השונים ובפעילויות החברתיות המתקיימות בבית.

בית הלוחם הראשון הוקם בתל אביב ונפתח בשנת 1974 הוא משרת כמחצית אוכלוסיית נכי צה"ל המתגוררים במרכז הארץ. בשנת 1985 נפתח בחיפה בית הלוחם השני המספק שרותיו לאוכלוסיית הנכים המתגוררת בצפון.

בשנת 1994 נפתח בית הלוחם בירושלים לשימושם של נכי צה"ל ובני משפחותיהם המתגוררים בירושלים הבירה וסביבתה ובשנת 2011 נפתח בית הלוחם המתקדם בבאר שבע המשרת את נכי צה"ל מאזור הדרום – קריית גת ועד דימונה ומצפה רמון.

בימים אלה מתבצעת עבודת בחינה יסודית ומקיפה באשר לבניית בית לוחם שישי, על שפת ימה של העיר אשדוד אשר ישרת את חברי הארגון, תושבי אזור השפלה. בתום ההליך, אשר יבחן על ידי המוסדות הרשמיים של הארגון, תתקבל החלטה סופית על ידי הועידה הארצית של ארגון נכי צה"ל.

פגישה בזום

פרטי התקשרות ודרכי הגעה

שמואל ברקאי 49, אפקה, (בית הלוחם) תל־אביב , ת.ד. 39262
03-6461600
03-6421316